Vad har hänt under 2011..........
««- kolla vad som hände 2012 kolla vad som hände 2010 -»»



111231- Nyårsafton: Förut hade jag tradition på nyårsafton att ta en runda med hojen och kika på nyårsraketerna. Den traditionen är nu återupptagen och det blev då en tur på stan med CBR:en. -»»


111230- Kinavärmare: Bestälde för ett tag sen, eller egentligen ganska länge sedan några värmehandtag från Kina. Idag kom dom. Totalkostnad 150:- inklusive frakt för fyra omgångar värmehandtag, billigare än så kan det väl inte bli? Visserligen är dom bara på tio watt, så dom är nog mer andvändbara för kyliga somrar än för vinterkörning. Följde med lite grejjor till värmarna som jag definitivt inte känner till och dessutom är instruktionerna på kinesiska, men med lite funderingar så ska det nog lösa sig. -»»


111226- Snökälke: En liten kortfilm med Bejja och Jontte som åker snökälke. -»»


111208- Vintertur med CBR:en: Idag kom snön till Norrbotten, minst en månad sen. Passade på att testa CBR:en i snön och kan konstatera att det funkar som det ska, dvs ganska sladdrigt. Blir nog mycket bättre när snön har satt sig i backen ordentligt. -»»


111127- Provtur med CBR:en: Märkligt väder. Vid den här tidpunkten på året så brukar vi ha en hel del snö på gatorna, men den lyser med sin frånvaro totalt. Dock så är det halt på gatorna. Så pass halt att t o m fick knacka på hos grannen och påpeka att hans bil hade glidit ut på vägen. Såg lite dumt ut där den stod bara rätt över vägen. Nåja, var iallafall en sväng med CBR:en på stan för att testa däcken i halkan och konstaterade att det funkar alldeles utmärkt. -»»


111124- Medelhavet: Repris på förraårets tur ner till Nice, åtminstone nästan. Den här gången lite tidigare på året och dessutom en natt i Cannes också istället för båda i Nice som förra året. Den här gången var det också mycket varmare, så pass varmt att man såg några bada i havet. Vädret hemma har ju varit lite underligt, men som tur var så hade det snöat när vi for och det känndes ännu mer bättre att hamna i värmen där nere. -»»


111113- CBR:en vinterklar: CBR:en börjar sakta men säkert bli vinterklar. Dubbdäcken är monterade och lite annat smått och gott för att hålla sig varm och hålla imman borta. Lite märkligt väder just nu, vid skrivande stund minus sju grader ute, men ingen snö. Ovanligt för årstiden här uppe. Vill ju inte förstöra däcken, men testade ändå på den isbelagda vägen lite försiktigt runt kvarteret och det verkar ju funka. Däcken rymdes fint på plats, fick bara modifiera om ett par skruvar i framskärmen som tog i dubben. Så, i princip är det väl nu bara snön som saknas för den ordentliga första provturen. -»»


111112- Innerslang: Speciellt crossdäck är trånga och hårda när man försöker peta tillbaka ventilen och innerslangen. Brukar sluta ofta med svordommar och blodiga knogar. Men, man behöver inte ens lossa ventilen, bara att låta den hänga med fast i fälgen under hela däckbytet. -»»


111110- Grusiga vinterdäck: Att det sitter kvar lite smågrus på bilarnas vinterdäck efter en säsong är väl inget ovanligt, men det här tar nog rekordet. Två av däcken hade lite grann, medan i två satt det fast nästan ett kilo med småstenar. Liten skruvmejsel och en förmiddag så var allt borta. Man får sig en liten tankeställare så här i början av säsongen, kanske hålla lite längre avstånd till framförvarande bil. -»»


111022- Moto Guzzin såld: Klockan fyra på morgonen är Guzzin lastad på ett släp. Köparen har kört upp från Västmanland på natten och knackar på dörren hemma hos mig redan strax efter klockan två. Stackars Guzzi har fått stå i garaget många år utan användning och jag hoppas den nu får ett mer livfullt liv i södra Sverige. -»»


111019- Lasses rallyservice: Lasses rallyservice ligger i Alunda, nordost om Uppsala. Namnet rallyservice kommer förmodligen från en tid med rallybilar. Jag känner till företaget bara från hans verksamhet av dubbdäck till mc och alla mina färdigdubbade däck som jag använt uder alla dessa år, utom ett, har kommit från Lasses rallyservice. Passade på på vägen upp att åka förbi där, kika hur det ser ut, samt samtidigt välja framdäck till CBR:en. Efter lite känna och klämma på däck så föll valet på ett däck med korta endurodubb. -»»


111016- Kylslaget: Kylslagets perfekta väder är väl egentligen torr väglag och bara nån plusgrad. Förra året var det första gången Kylslaget skulle köras, men den blev inställd på grund av busväder. I år var det väl egentligen tvärtom, alldeles för varmt för att ens kallas för en runda för friskusarna. Nåja, vädret gjorde också att det blev en hel del åkare med istället, 27 hojar räknade vi ihop i Boden. Rundan startades i Luleå, sen via södra sidan av ån till Boden och därifrån sen till Persömacken efter Smedsbyvägen. -»»


111005- CBR:en besiktad: Var idag och besiktade CBR 600:an med offroaddäck. Varit innan lite nervös för att dom skulle börja tjorva med att däcken är inte helfordonsgodkända eller nåt sånt.Besiktningsmannen frågade visserligen om däcken, men kommenterade bara att......." jaja, bara det funkar så...." Jag hade redan innan förberett ett litet tal om jämförelse med vinterdäck på hoj, dvs isåfall kör väl en hel drös med folk på landsvägarna som har fel däcktyp, hastighetsindex etc etc på sina hojar. -»»


111002- Bastuturen: Det blev bara fyra som hörsammade bastuturen till finska Juoksenki. Det är ju klart, det är oktober och dom hade lovat ruskväder på söndag, så fyra pers är ju helt okej. Riktigt bra väder på lördag och vi passade då på att ta vägen dit via Haparanda och sen följa gränsen norrut upp till Juoksenki. Bastustugan blev invarderad i nästan åtta timmar, där det bastades och grillades. På söndag hem i regn, fast det stora regnet kom först när vi var nästan hemma. -»»


110928- Zoomern såld: Zoomern såld. Den har nu fått en ny ägare i Luleå och jag levererade den själv på släp till dit. Den har ju dragit mig land och rike runt utan protester. Det har ju varit jag och han på turerna och man blir ju kompis med varann. Det kändes lite när jag tittade i backspegeln där den stod på gården i Luleå. Jag kände också att Z tittade lite moloket och besviket på mig när jag drog iväg. -»»


110926- Innovans drevlager igen!: Knickknock lät det plötsligt från Innovans bakhjul den här gången. Hjullagret var ju bytt, så den här gången var det väl kedjan. Lossar kedjeskyddet och konstarerar att det är inget större fel på kedjan. Lös med kedjan, rullar bakhjulet och får fram ljudet igen jag hört tidigare. Ett hjullager igen?!!
Lös med bakhjulet och det visar sig att drevlagret är trasigt igen. Förstår ganska snabbt att det är nåt som saknas och det är en distans. Den fanns inte där förra gången jag bytte lager, utan den har helt enkelt försvunnit i samband med ett tidigare däckbyte.
Fick alltså förklaringen till varför Innovans hjullager pajade redan efter 1500 mil. -»»


110924- Översvämningar: Det har kommit en hel del vatten på sista tiden. En del vägar är avstängda, medan en del har bara en varning för översvämningar. Vi passerade Smedsbyvägen där vattnet brukar vara relativt högt vid såna här tillfällen. Det var inte speciellt mycket vatten och jag har sett värre vattenflöden över vägen där. -»»


110918- Septemberrundan: Start och avslut i Boden i år. Kanonväder detta år. Perfekt med minusgrader på morgonen och att sen solen kikade fram ganska tidigt som sen värmde upp dagen rejält. Precis som en sepremberrunda ska vara. I år var också käket fixat, det blev avslut på Retrokafet med hamburgare för dom som var hungriga efter rundan, eller bara kaffe och bulla för dom som var bara fikasugna.
Det dina vädret gjorde också att deltagarantalet var bra. Den oficiella siffran i Älvsbyn får vi då skriva till 178 hojar. -»»


110911- McFyrkanten körning: Det har inte varit mycket körning med McFyrkanten i år för min del. När jag tänker efter så har jag väl inte varit med på en endaste. Tog nu tag i saken och följde med på samkörning för Boden och Luleå. Samling vid Smedsbykorsningen för gemensam färd till Ikea i Haparanda. Trots det fina vädret så dök det upp bara sex hojar och man funderar ju om folk har slutat köra hoj helt enkelt? Nåja, trots det lilla antalet så var det en trivsam tur. -»»


110910- NMH:s avslutsträff: Norrlands motorhistoriker brukar ha säsongsavslutsträff vid Selets Bruk. Nu var det lite risigt väder, så många deltagare var då inte på plats, åtminstone inte en halvtimma efter utsatt starttid. Är väl egentligen mycket bättre själv, hade väl tänkt också åka dit med Huskvarnan, men tog bilen istället. -»»


110905- Nordkyn: Nordkyn, en systerudde till Nordkapön som ligger då österut därifrån sett. På udden hittar man då europas nordligaste fastlandspunkt samt världens nordligaste fyr på fastland. Första gången jag är ända längst ut till fyren och det här var då tredje gången gillt att jag kom dit. Första gången åkte jag fel vid en korsning och ides inte vända, anadra gången möttes jag i hällregn ett vägarbete, vägen såg ut som en blöt traktorstig och det fick mig att vända.
Egentligen var jag på väg dit redan vid midsommar, men busvädret då där uppe satte stopp för den gången. Egentligen är det heller inte normalt att besöka stället vid den här tidpunkten på året, det kan snöa om man har otur. Nu var det märkligt och ovanligt nog kanonväder där uppe, sista chansen för året och jag tog den givetvis. -»»


110829- Tallin: Det var egentligen tänkt att jag skulle först åka hoj till Hailuototräffen i Oulu och sen åka vidare till Tallin i Estland. Nu blev det som det blev och istället för den vägen så åkte jag och Kajsa bil ner till Stockholm och sen båt tur och retur. Tallin har jag ju nu passerat några gånger och haft i baktankarna att stanna där och kolla in stan lite noggrannare, speciellt då gamla stan där. -»»


110816- Touring öst: Ukraina och Moldavien var huvudmålet med denna resa. Turen gick genom Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Slovakien, tillbaka Polen och sen med båt till Karlskrona och hem genom Sverige. Att det inte blev något Moldavien berodde på att tidskrävande vägar och tullpassage gjorde att vi svängde av från Ukraina innan gränspassage in i Moldavien. -»»


110801- Nordkap med Zoomer: Först var det tänkt att jag skulle mata mil, starta på eftermiddagen och se om jag hinner köra dit på ett dygn. Tog snabbt och drack en öl så dom tankarna försvann. Nu blev det istället start tidigt på morgonen och sen med lite omvägar upp dit och med lite omvägar tillbaka. Kylig resa blev det iallafall. Stillasittandet på en moped gör att man fryser in i märgen efter ett tag. Värmehandtagen på hela turen upp vilket resulterade i blåsor i händerna. Nordkap har jag ju varit till tidigare ett antal gånger. Ibland har det varit dimmigt, ibland inte. Den här gången slogs då rekordet i dimma. -»»


110731- Kedje(o)smörjningstest: Har fått second thoughts ang smörja kedja och tänkte göra litet test. Mest var det pga att jag tror inte man behöver kleta på smörja titt som tätt. I rullarna finns fett, kladdig kedja drar åt sig smuts och sand. Sen en viktig sak, less på höra alla gubbs som förespråkar kardan för att man slipper kladd och börja sig ner för att smörja. Med tanke på att en medelsvensson kör ca 400-500, så undrar man ju vem som kör hojarna åt dom eftersom dom inte orkar börja sig ner några gånger på en sommar? -»»


110727- Onsdagsträffarna: Onsdagsträffarna vid kyrkbyn i Gammelstad samlar bilar, hojar och inte minst, en massa folk. Har inte hunnit vara dit ordentligt i sommar. Nu kom jag dit lite väl sent vid åttasnåret och dom flesta hade redan hunnit fara därifrån. Några hann jag se iallafall. -»»


110723- Innovans drevlager: Krasckrosch lät det plötsligt från Innovans bakhjul på vägen mot Luleå. I sakta mak tog jag mig sen till Luleå och kontrollerade där vad som hänt. Lagret i drevet hade gett upp. Lite märkligt att den redan nu gjorde det eftersom den har ju bara gått ca 1500 mil. Nåja, allt kan ju gå sönder, även det som är nytt. Lagren kostar ju också en del och det står heller inga beteckningar på dom. Tog dock reda på alla lagrens beteckningar i hjulen och var sen och hämtade ett SKF lager från Momentum, nästan till halva priset. -»»


110717- CBR:en provkörs: Första tafatta lilla provkörningen, mest för att testa hur allt funkar. Lite försiktigt eftersom jag har inga störtbågar eller nåt sånt på den. Dessutom känns det om man ska också vara i skogen med den så behövs nog kanske en hasplåt? Nåja, känns iallafall ovant med offroaddäcken, sladdrig både fram och bak, men det kommer nog att funka allt eftersom man lär sig hojen. -»»


110716- Silveryran: Silveryran, en festival i Arjeplog med fest på kvällen, shower, utställningar mm. Åkte dit tidigt på morgonen och landade där redan vid halvelvasnåret. Vet inte om folk var morgontrötta, men det var inte mycket aktiviteter ännu vid den tidpunkten. Strosade runt kanske en timma på området och vände sen hemåt. -»»


110710- Tourar Husqvarnan: Tourade lite med Husqvarnan i närområdet passade samtidigt på att filma lite. -»»


110709- Däckverktyg: Blir ju att byta däck lite då och då. Oftast monterar jag av däcken själv på kvällen eller helgen och sen lämnar in dom dagen efter, eller lånar en maskin. Nu köpte jag ett kit från Biltema, däckverktyg, balanseringsverktyg, ett par däckjärn och fälgskydd. Tusenlappen kostade grejjorna och kan nu byta när jag vill. Ivrig som man är, så testades dom på ett gammalt hjul som fanns liggande hemma. Funkar perfa! -»»


110708- CBR:en: Det tar sig, sakta men säkert, ibland lite osäkert. Nya packboxar i framgaffeln, nya offroadsulor, omdrevning som innebar längre kedja och lite annat smått och plock. Har iallafall provat den runt kvarteret och det känns väl lite konstigt med offroaddäcken på, men det funkar. Nu lite mer småplock, oljebyten, kika lite på nån slags kraschbåge på den osv osv. -»»


110703- Riktig motorhändelse: Mellan Torneå och Kemi i Finland har man årligen en liten utställningsträff för alla möjliga gamla grejjor med motor på. Arbetsnamnet för denna träff är "En riktig motorhändelse". Första gången jag var där och blev helt tagen av grejjorna på plats. Känns också som att man tar hand om maskinerna i Finland på ett annat sätt, tar till vara saker som inte alltid har ett jättevärde, behåller dom och kanske inte alltid renoverar saker och ting till perfekta skicket som man förväntar sig att allt gammalt ska vara. Mer som att, bara dom fungerar klanderfritt, så får dom gärna se ut som dom gör. -»»


110703- Midnattssolsträffen: Vibbarna för träffen är fortfarande positiva. Speakern berättade att deltagarantalet var ungefär lika många som förra året, dvs ca 250 pers. Åkte själv dit på lördag i ganska kyligt väder. På träffplatsen kom sen det fina vädret och värmen. Till i år hade dom också skaffat nån slags myggmaskin och det märktes att den funkade, nästan myggfritt. -»»


110625- Husqvarna modell 30: Egentligen skulle jag ju rensa i garaget, men när det nu dök upp en Husqvarna rödqvarna så kunde jag inte låta bli. Har alltid gillat modellen med den röda lacken och handväxel. Årsmodell 1953, tvåtaktare på 120 kubik och med hela 4,5 kusar. Hittade den i Piteå och den är i körbart skick. -»»


110620- Varaderons bakdäck: Har väl aldrig varit riktigt förtjust i Bridgestone däcken som ofta sitter på dom nya Hondorna, speciellt Trail Wing däcken som sitter på Varaderorna. Framdäcket blir ganska snabbt underlig och man får domningar i händerna. Bakdäcket får ofta konstigt mönster. Dessutom och inte minst, det är ingen livslängd på den och man plockar ut minst det dubbla på tex en Metzeler Tourance. Nu tänkte jag testa ett Michelin Anakee, men när jag var uppe på vindan så råkade jag hitta ett begat Trail Wing däck där. Däck är dyrt, så jag monterade på det eftersom det finns säkert några hundra mil kvar på den. -»»


110618- CBR 600F: Sökt många månader efter en CBR 600 som är tänkt till att göra nån slags grussmiskare/offroadhoj/vinterhoj av. Sökte efter årsmodell 91-98, mest för att bakdäcket är då 160 brett så man får på ett offroaddäck direkt, samt dom äldre årgångarna 87-90 är inte direkt i min smak vad gäller utseendet på dom. Nu råkade istället en skalad 87:a komma i min väg. Hittades i Skellefteå, ett objekt som är helt okej, men behöver lite omvårdnad först. -»»


110618- Skogsnolia: Skogsnolia i Hörnefors som ligger ca tre mil söder om Umeå. Första gången jag var på en sk skogsnolia. Imponerande mässa med allt man kan tänka sig till skogen och lite till. Jag åkte framför allt för att kika på fyrhjulingar och inte minst, prova några ekipage. -»»


110612- Pingstrundan: Pingstrundan i Pajala nummer sex i ordningen. I år hade det på fredag anordnats en mini-pingstrunda med mopeder. Hade väl tänkt delta där med Zoomern, men tiden räckte inte till för att åka dit redan på fredag. Blev istället lördag morgon och med motorcykel. Rundan gick i år på fina vägar via Korpilombolo, Jockfall, Tärendö och med avslut vid Pajala flygplats. På flygplatsen hade det anordnats diverse shower, bl a stunt. Kvällen avslutades i lugnt tempo i Pajala med övernattning på Snickarbacken. -»»


110606- Åland: Först var det tänkt till Nordkyn. Risigt väder där. Likadant såg det ut mot väster. Fick då bli söderut. Båt till Tallin, men då fanns för hoj inga platser kvar på båten tillbaka nästa dag. Det fanns heller inga platser på båten från Helsingfors till Sverige. Dessutom så, under tiden jag letade så försvann också platserna från Sverige till Finland. Fick istället bli så att jag sa åt på kvällen till Christer att packa med passet och komma förbi på morgonen, resten fick väl bli en överraskning. Vi bestämde oss för att ta småvägar neråt i sakta mak, parkera nånstans söder om Sundsvall och där kolla åt vilket håll det sen bar iväg. Slutade med att vi i Sundsvall på kvällen helt enkelt bokade oss på färjan till Åland. -»»


110528- Key Town Meet: Key town meet på Builtemas parkering i Luleå. Egentligen hade jag inte tid att åka och kika på bilarna. Träffen började först klockan elva och då skulle jag vara nån annanstans. Normalt så kommer vid fint väder bilarna långt innan starttid. Nu var det riktigt grisväder, så det blev att åka dit före på vinst eller förlust. Nåja, några hade trotsat vädret och kom lite tidigare ändå och jag hann studera några kärror iallafall. -»»


110521- Altan: Altanen har sett för jäklig ut i många år, så nu var det dags att ta tag i det. Kollade in lite Mulle Meck filmer och sen var projektet igång. Som vanligt så bygger jag först och funderar sen, så dom nya cc60 måtten heter nu cc 62, cc64, cc65 osv. Tror det blev en och annan cc70 också. -»»


110501- Majrundan: Ganska skapligt väder på morgonen som sen förbyttes till lite småkallt. Stort deltagande i år jämfört med förra årets bottenrekord. Den oficiella siffran på antalet deltagare blev hela 788 stycken. För min del var det snickrandets dag, så jag åkte en bit med bodensarna från Hedenbron i Boden, sen till Luleå och tillbaka till Boden där jag hoppade av tåget. -»»


110427- Öppet hus besiktningen: Tiderna förändras. Stationerna har mindre och mindre för varje år öppet hus för motorcyklarna. Förr var flera stationer öppna och dom kunde få hålla på och besikta till sent på kvällen. I år var det endast öppet i Luleå och bara mellan klockan 16.00 och 18.00. Innovan har nu hunnit bli fyra år gammal och behövdes då besiktas för första gången. Jag var väl en av dom sista att besikta och blev klar cirka halvsju. -»»


110423- Aphängare: Var och hämtade hem Jannes Harleysprakare med aphängarstyre från Haparanda. Blodcirkulationen är ju inte det bästa på en hoj där händerna hänger ovanför skallen. Med jämna mellanrum får man släppa ner armarna för att få igång cirkulationen. Som tur är så finns på hojen även en liten ratt så man kan låsa fast gasrullen och släppa ner armen en stund. -»»


110417- Kamerafästen: Monterat på ett par nya kamerafästen. En som man kan flytta runt på hojen och en på sidan av hjälmen. Styrmonteringen på en naken hoj funkar perfekt, man får då även motorljudet. En bättre kamera med HD kvalite vore ju sen inte helt fel. -»»


110413- Mozzagrogna: Mozzagrogna är en liten by i östra Italien, vid Adriatiska havet. Flyg t o r med massor av restid. Bodde på ett otroligt vackert slott som var omgjort till ett hotell. Varmt och skönt väder, kom på mig en gång med att säga att vädret var t o m äckligt varmt. Härlig varierad hojkörning i bergsområden varvat med autostrada motorväg och även i lite stadsmiljö. -»»


110320- Hoj-X: För femte året i rad så arrangerade SMC Hoj-x kryssningen mellan Stockhoöm och Helsingfors tur och retur. För mig var det första gången och jag hade med mig både Innovan och Zoomern uppe på däck. Nattkörning ner på torsdag kväll och sen hem på söndag morgon. Christer följde med som co-driver och hjälpte till. -»»


110315- Besiktning MP3: Nu i år så ska dom första MP3:orna besiktas, även så min. Piaggion besiktades då idag i Luleå. Besiktningen gick väl till som vilken hoj som helst, dock ett undantag, en varningstriangel måste finnas med. Nåja, besiktningen gick bra och efter det så körde jag den i Trafficen till den nya ägaren som är bosatt i Luleå. -»»


110313- Piaggioramp: Vinter med halka och en Piaggi MP3 med sina två hjul på sidan och ett i mitten kräver lite annan ramp för att få in i Trafficen. Löste sig med en skiva, en vanlig mcramp och lite spännband etc så att inte allt ska halka av. -»»


110312- Alterrundan: Norrlands Motorhistorikers vinterally med veteranfordon. Start vid Biltemas parkering och sen målgång i Norrfjärden strax utanför Piteå. Fint väder ocg tallyt hade samlat massor av deltagare. Salig blandning av gammalt och mindre gammalt och jag blir mer och mer fascinerad av dessa vackra vanliga sextiotalsbilar. Några hojar hade också hittat dit och kul är också att en hel del tyngre fordon i form av lastbilar etc börjar dyka upp på rallyna. -»»


110305- Renault Trafic: Nu har jag en skåpbil som det ryms grejjor i. Inte för att jag behöver en, men det kan ju vara bra med en bil som det ryms en hoj i likaväl som en back öl. Hittade denna Renault diesel i Falun. Nattåget ner och i SJ:s anda, så var den då såklart rejält försenad på morgonen, så det blev att vänta i Gävle på nästa tåg till Falun i några timmar. Febern kom också på dan och det blev en lite småtung körning hem. Nåja, allt gick väl och jag kom hem vid elvasnåret på kvällen. -»»


110227- Hämtardagar: I helgen var det hämtardagar. Lite vemodigt ändå, men jag har fått lovat att grejjorna kommer till bra hem. Kul och se ekipagen dom hämtades med och hur dom sattes fast. Av bara farten så hamnade på söndag eftermiddag även Agilan på blocket. Tog bara en timma så var den såld till Skellefteå. -»»


110218- Bowlingfest: McFyrkantens traditionella bowlingfest på bowlingkompaniet i Luleå. Hela trettiofem personer hittade till bowlingkvällen denna gång. Först lite bowling, sen lite käk och en hel del hängande i baren. Kvällen avslutas med bowling igen. Själv kastade jag inte en endaste klot, utan hängde bakom banan med folk istället. Zoomern var med, fullpackad. En bild och filmvisning om turer med den rullade på hela kvällen. Kul är också att gänget från Umebå kämpar på och kommer ända till Luleå år efter år för att spela lite bowling och umgås. -»»


110213- Fordonsrensning: Grejjorna bara står, så dags för en rejäl garagerensning. Kanske bättre att nån ny entusiast tar vid och tar bättre hand om sakerna. Riktigt rejäl ångest, så det var bara att kliva upp klockan ett på natten och koka första pannan kaffe. -»»


110212- Zoomern semesterpackad: Packad är den, men på någon resa är vi inte på väg. Nej, den är bara autentiskt packad från sommarens mopedtur och ska på en liten bildvisning. Gjort en powerpointvisning på en timma och fyrtiofem minuter med lite bilder och filmer från sommarens tur. Temat har fått arbetsnamnet "Från Motorcyklist till Mopedist". Tanken är att Zoomern ska stå på ett podium och bredvid ska sen bilderna och filmerna rulla. -»»


110129- Stockholmsmässan: Mässan tillbaka, dock i mindre påkostad form än tidigare. Dom flesta cyklarna hade jag ju redan sett i Milano och jag hade väl lite förhoppningar om att få se hojarna i lite andra kulörer, speciellt Crosstourern, men det verkar som hojarna är samma cyklar som åker runt på mässorna i europa. Nåja, det är ju aldrig fel att gå på mässa ändå, alltid nåt som man missat. -»»


110116- Zoomerns bakhjul: Punka på Zoomern och hur man tar bort bakhjulet finns det ingen tillstymmelse i instruktionsboken till hur man gör det. Det är ju inte bara att lossa på hjulbulten, så meningen är väl att man ska ta den till verkstan? Nåja, det är ju bra att ha med lite verktyg på långturerna. Den medföljande stjärnskruvmejseln i verktygssatsen(jo, enda verktyget) räcker inte långt. Punkasprej i alla är, men när det sitter en spik i det slanglösa däcket, så är det bra att kunna laga däcket bredvid vägkanten. -»»


110101- Nytt år: Nytt år och nya äventyr! Blev en hel del mil det gångna året igen och jag har nu också upptäckt hur kul det är med touring på moped. Äntligen är också mässan tillbaka igen. Har ju sett hojarna redan i Milano, så hade väl kanske inte tänkt åka till mässan i år. Men och andra sidan, så säger jag ju varje år och det brukar ändå sluta med att man står där på mässgolvet och dräglar över dessa fantastiska tvåhjuliga skapelser. -»»



Vad har hänt under 2011..........
««- kolla vad som hände 2012 kolla vad som hände 2010 -»»


www.saarela.se