Tour Danmark, Tyskland och Norge

Jag och Teppola åkte på en resa för att i första hand flacka runt i Danmark och då speciellt studera den västliga delen där. Dessutom skulle vi sen åka hemåt via Oslo, där Teppola skulle stanna för att jobba, medan jag skulle fortsätta hemåt därifrån.

Första natten sov vi i Ljusne strax söder om Söderhamn. Från Ljusne körde vi sen över dan genom Sverige och över Öresundsbron till Köpenhamn, där vi stannade två nätter på vår favoritcamping mitt i stan.
Köpenhamn är perfekt för att stanna till på i ett par dagar och besöka lite sevärdheter, typ Kristiania eller bara strosa runt efter ströget.
Efter två "hårda" dagar i Köpenhamn, tog vi sen en färja från Rödby till Puttgarden i Tyskland, följde sen nordliga delen av landet och svängde in tillbaka till Danmark vid Tonder, var vi också passade på att övernatta.

Från Tronder följde vi sen hela vägen efter kusten ända längst upp och rundade sen till Fredrikshamn, varifrån vi skulle sen ta en färja till Göteborg.
Har ju hört skrönor om att man kan bränna med hoj efter dom danska stränderna. Vi stannade till ett flertal gånger och kikade på hur det såg ut efter stränderna. Några gånger försökte jag få med Teppola på ett försök att vi skulle bränna istället efter standen med hojarna, men han vägrade göra det med sin Triumph.

Väl på svenska sidan riktade vi våra hojar direkt mot Oslo från Göteborg. Efter båtresan hade vi bunkrat upp ordentligt med öl, så jag var lite smånervös när vi passerade den norska tullen. Teppolas båda mjuka väskor var sprängfyllda med ölburkar och vägde säkert en hel del.

I Oslo blev det övernattning och förbrukning av en del av smuggelölen. På morgonen sa jag hejdå till min reskompis och fortsatte ensam min hemfärd efter E6:an uppåt. Självklart blev det på hemvägen en extra avstickare via Geiranger och trollstigen, det kan man ju inte låta bli när man ändå är i närheten.

Öresundsbron till Danmark.

Bellahöj, campingen mitt i stan i Köpenhamn där vi övernattade ett par nätter.

Färjan till Tyskland mellan Rödby och Puttgarden.

Tondre camping, precis efter tyska gränsen. Varmt väder, så några öl innan tältet ska upp.

Vi följer danska västkusten. Här har vi parkerat en stund för att kika på stranden.

Båt från Fredrikshamn i Danmark till Göteborg. Vi är på väg mot Oslo och har här stannat till vid Svinesundsbron.

Övernattat i Oslo där även Teppola blev kvar. Jag fortsätter hemåt via Trollstigen. Strax före Dalsnibba i Norge. Dimmigt och småkallt.