Nordkapresa

Egentligen skulle jag bara ut på en ordentlig sväng utan att ha nåt speciellt mål i sikte, men för säkerhets skull packade jag med mig tältet och lite extra kläder utifall!

Vid Haparanda växer iden till att åka nånstans där jag inte varit tidigare. Innan jag kliver in på banken för att växla valuta, så tar jag fram en krona för att singla slant. Krona för Nordkap och Norge eller klave för Finland och Åland. Det blir krona och resan blir av mot Nordkap.
Finland passeras i snabb takt med sedvanliga stop i bl a tomtelandet i Rovaniemi. I Lakselv på den norska sidan sker den första övernattningen. Kvällen där ägnas åt till lite matlagning och till lite kvällspromenader i området. På campingen noterar jag också en utländsk hojturist som har låst sin hoj från alla dess håll och kanter. Själv är man ju en godtrogen norrbottning som inte ens tar ut nycklarna från hojen ibland.

Tidigt på morgonen är hojen packad och klar för avfärd. Jag börjar få ont om bensin i Transalpen och får lära mig att bensinstationer finns det inte gott om i dessa områden. När Oldefjord passeras är det nästan två timmar kvar tills bensinstationen där öppnar. Jag orkar inte vänta och fortsätter därför norrut, men vänder tillbaka efter några mil eftersom jag har ingen aning om när nästa bensinstation ska komma.
Medan jag sitter vid bensinstationen och väntar på att den ska öppnas, så dyker städerskan upp. Snäll som hon är, så öppnar hon pumparna och låter mig tanka. Det visar sig sen att det var tur att färden inte fortsattes utan tankning, för till nästa mack hade bensinen definitivt inte räckt till.

Vid färjeläget är det ingen kö eftersom det är ganska tidigt på förmiddagen. Efter en halvtimma i färjan så är jag på Nordkapön och kastas in i ett häftigt landskap. Otroliga vyer med mycket av öppna landskap, inte alls som annars i Norge med sina höga berg osv.
Vid själva utposten till Nordkap vill dom ha 175 NKR av mig, vilket just då känns dyrt för några minuters besök. Bestämmer mig i allafall för att ändå knalla in där en stund, för annars känns det som om man inte varit riktigt ända fram till Nordkap.
Femton minuter vid utposten och resan tillbaka påbörjas. Tar god tid på mig på tillbakavägen och stannar ofta och njuter av vyerana på ön. Tillbaka vid Oldefjord har jag ingen aning om vilket håll färden ska gå nu, men beslutar mig för att följa E6:an söderut mot Narvik. E6:an visar sig vara en kurvig och småtrevlig väg med massor av hoj- och naturnjutning. Campingplatser finns det gott om efter vägen, så jag bara stannar till vid en lämplig campingplats för övernattning. På kvällen är jag i telefonkontakt med Uno i Boden. Han ska nästa morgon åka till Lofoten, så vi bestämmer oss för att träffas nästa dag i Narvik och övernatta där.

Tromsö är också ett ställe som man inte besökt nångång. Inser att till Narvik är det inte värst långt kvar och det finns gott om tid innan jag ska möta upp Uno där. Vid Nordkjosbotn svänger jag av mot Tromsö. Kommer ganska tidigt dit, så det finns inte mycket av folkliv på plats. Strosar runt en stund där innan jag åker iväg bakvägen söderut mot Narvik.
I Narvik är jag redan vid fyrasnåret och blir lite förvånad när Uno är redan på plats. Han har tydligen kommit iväg väldigt tidigt på morgonen, sträckkört dit och hunnit redan vara där i ett par timmar. Vi ägnar kvällen åt till lite prat, öldrickning, matlagning och avslutar med en liten kvällspromenad in till stan.

På morgonen försöker Uno att övertala mig att följa med till Lofoten. Jag överväger på allvar att följa med honom, men beslutar mig för att åka hemåt i allafall, egentligen skulle jag ju från början bara fara ut en sväng var det ju. Hemfärden går via Riksgränsen och Kiruna, hemma är jag i vanlig ordning vid fyrasnåret, trött, men nöjd!

Åker via Rovaniemi i Finland och passar samtidigt på att besöka Saariselkä strax söder om Ivalo.

Tidig morgon och ingen kö till färjan. I Bakgrunden är färjan som tar mig till ön på ingång

Sista utposten på Nordkap. 175 NKR tyckte jag var dyrt för några minuters besök, men givetvis ett måste för en fullbordad Nordkapresa.

Kan se lite ödsligt ut på ön.

Vackra vyer på Nordkapön.

Hem via E6 och Narvik. Ävernattning på Narvik Camping där jag också möter upp Uno som är på väg åt andra hållet.