Jag som motorcyklist!
Hurdan motorcyklist jag är? Kör normalt ca 2000-3000 mil/år, året runt. På vintern blir det väl inte så många mil. Gillar mest långtouring, gärna med full packning på och det är där som dom mesta milen blir till. Väl hemma kan cykeln ibland stå ända upp till två veckor utan att jag rör hojen.
Är jag ensam ute och reser, så brukar avfärderna bli tidigt på mornarna. Dom första timmarna brukar jag då gärna ligga och krypköra i ca 70 km/tim och bara njuta av tystnaden och filosofera. Härligt!!!

Här nedan får du väl kanske en uppfattning om mig bl a som motorcyklist.........

Infall 1: Får för mig på morgonen att jag ska åka ut en sväng. För säkerhets skull tas tältet med utifall det blir att sova över efter vägen någonstans.
Hamnar av en slump vid finska gränsen i Haparanda, där jag står och funderar åt vilket håll det nu ska bära av. Bestämmer mig för att singla slant innan jag knallar in för att växla valuta. Krona för Norge och Nordkap eller klave för Finland och mot Åland. Det blir krona och resan bär iväg upp till Nordkap för första gången.
Väl i Nordkap märker jag att vädrets makter är med mig, så ett antal extramil läggs på hemresan, bl a via Tromsö och Narvik.

Så kan det bli när man råkar ta tältet med sig!

Inträde 175:- NKR. Dyra 15 minuter.


Färjan till ön. Färjan ersatt med en tunnel idag.


Infall 2: Bestämmer mig för att köpa en ny MC, en grön Transalp. Tyvärr är det här uppe i allafall, att ofta blir man tvungen att handla MC:na per broschyr. I det här fallet är jag orolig eftersom TA:n fått en helt ny skepnad och inte minst en ny färgkombination.
Nu råkar det vara en MC mässa i Stockholm (Älvsjömässan). Ringer till Hondaimportören, där dom berättar att en grön TA kommer att visas. Perfekt, så sent på torsdag kväll slänger jag mig i bilen och kör över natten dom 100 milen ner Stockholm. Anländer till mässan kl 10,00 på fredag, tycker att TA:n ser mycket bra ut. Kl 12,00 lämnar jag Stockholm för vidare färd till Sundsvall och får äntligen sova!
På lördag hemresa med en avstickare hos MC handlaren i Luleå och en TA beställs!

Så kan det bli när man är färgblind!

Transalp 650 med bl a tbhväskor på mässan.


Väl hemma 4 mil gammal.


Infall 3: Är i Danmark och semestrar. slår en signal hem en morgon och får höra att Jesper har lärt sig att krypa på riktigt. Vad har jag missat! Av mina fem ungar har jag aldrig missat ett så viktigt tillfälle! Får en fruktansvärd hemlängtan och packar snabbt MC:n för hemfärd. Pga färjor och dylikt från Danmark så hinner jag inte hem den dagen, men är i allafall hemma nästa dag på förmiddagen för att beskåda "undret"

Så kan det bli när man har småbarn!

Köpenhamn. Trevlig stad med massor att göra.


Danska västkusten. Är man tuff kan man blåsa efter stranden.


Infall 4: Hatar snö och gillar inte varken skidåkning eller snöskottning. Kallt och eländigt på vintern men somrarna helt suveräna!
Nåja, mitt i vintern får jag i allafall för mig att fixa ett vinterintresse utanför huset också. En snöskoter borde väl ligga närmast? Åker för att kika på en och på eftermiddagen står den på gården.........alltså inte snöskotern, utan en Suzuki TS 250. Nästa dag dubbas den och sen dess har det sladdats fram ett antal mil på den.

Så kan det bli när man ska gilla snö också!

Suzuki TS 250 -88.


Körs med vanliga bildubb.


Infall 5: Är i Tyskland och Holland och snurrar. I Holland snor dom regnstället av mig. Blir förbannad och sur och åker bums hem till Boden för att lugna ner mig och måla på huset ett par dagar. MC:n står då fortfarande packad efter Hollandsresan när jag bestämmer mig för att ta hojen och via Karlstad toura runt i södra Norge. Sagt och gjort, nästa dag bär det iväg.
Inklusive två dagars målande så blev det under dessa två veckor 1000 mil på hojen!!!
Ändå blev denna sommar en av dom somrar som jag kört nästan minst hoj.

Så kan det bli när man blir av med regnstället!

En tre mil lång sandbank över vattnet skall passeras.


Assen. GP-cirkusen kördes helgen efter.


Infall 6:Från NHMC lånar jag under en tid deras turbo laddade Honda Blackbird.
En dag är jag ute och tourar med den i regnigt väder. Problemet är bara det att när man ligger i dryga hundra och gasar till lite, så börjar den bara spinna! Ruskigt! Ruskigt!! Får en olustkänsla och kör försiktigt hem den och ställer in den i garaget. Efter detta kördes den med respekt bara i torrt väglag!

Så kan det bli när man försöker tygla ett monster!

Jonna och Blackbirden. Två lika bångstyriga.


282 hkr.


Infall 7:Säger till hemma en kväll att jag kanske åker iväg tidigt på morgonen och kör en sväng bl a till Piteå. På dagen ringer dom hemifrån på min mobiltelefon och undrar vart i hela friden jag tagit vägen. Berättar för dom att pga det fina vädret så har jag hamnat i Norge. Nåja, hann hem till kvällen. Trevlig dagstur på drygt 120 mil fast det blev lite kyligt i Norge. Hann byta några ord med ett antal semestrande motorcyklister under touren.

Så kan det bli när man kliver upp tidigt!

In i Norge via Silvervägen.


En nyfiken fårfamilj utanför Mo i Rana.


Infall 8: Sitter några dagar och filosoferar om hur många länder man skulle hinna besöka under en semester. Dagarna går när jag märker att det nu inte är många dagar kvar att köra. Dessutom har man drygt 300 mil transportsträcka att avverka i Sverige. Packar MC:n och nästa dag drar jag iväg och hinner under dessa nio dagar köra kors och tvärs i europa och besöka i allafall 11 länder.

Så kan det bli när man vill slippa sevärdheterna!

På väg mot Grossglockner i Österrike.


Stelviopasset i Italien. Drygt 3500 högt.


Infall 9: Efter att ha haft en hektisk tid, så har inte semestermålet för denna sommaren hunnit planeras in.
Nåja, semestermålet fixar sig nog efter vägen, bara man kommer på hojen och kommer nedåt landet funderar jag.

Efter att ha kommit iväg så snurrar tankarna hela tiden kring Barcelona, Grossglockner eller varför inte åka till franska rivieran? Vid Öresundsbron i Malmö kommer jag på vart jag ska, Nordkap såklart! Bara att vända tillbaka och några dagar senare befinner jag mig där.

Så kan det bli när man inte kommer på saker och ting i tid!

Vid Malmö vill Trajjan tillbaka.


Symbolen för Nordkap.


Infall 10: Är på goldwingträff i Övertorneå med Kajsa, samtidigt som NHMC har banhelg på Kemorabanan i Finland. På lördag får jag abstinens att köra bana, men inser att en goldwing 1800 är nog inte direkt lämplig som banhoj!

I allafall så får abstinensen övertaget, så jag kör hem Kajsa på lördag kväll och tidigt på söndag morgon drar jag iväg till Kemora med wingen. Fyra timmar på banan med stereon på full volym och 120 mil t o r blev det denna dag i allafall!

Så kan det bli när man bli bansugen fel dag!

I bakgrunden bland sportisarna vilar wingen.


Omväg via Kalajoki på tillbakavägen.


Infall 11: Har bara fem dagar ledigt på sommaren. Dom dagarna använd till en liten Norgeresa.
Strax före jul känner jag att dom dagarna inte räckt till riktig, så jag tar lite ledigt från jobbet, packar Varaderon fullpackad med sovsäck, mat och för säkerhets skull, även en hemmagjord motorvärmare till hojen.

I Finland snurrar jag sen runt med destination söder. Väglaget varierar kraftigt. När vädret blir för blaskigt, så vänder jag bara tillbaka mot norr igen. Det blir heller inte speciellt långa kördagar eftersom dagsljus finns inte speciellt många timmar på dan.

Så kan det gå när inte dagarna räcker till på sommaren!

Mörkt ute när jag åker iväg på morgonen.


Vägarna ibland bara isbelagda, ibland riktig vinterväglag.


Infall 12: Det har blivit alldeles för enkelt med dom moderna maskinerna. Hojarna är så pass bekväma, att man kan över en kopp kaffe på morgonen, besluta sig bara sådär för en dagstur över dan till Norge.
Saknar lite av åttiotalsresorna, när hojarna var så obekväma att det var ett äventyr bara att ta sig till Norge på en dag, så sökandet efter en äldre hoj påbörjas.
Efter lite sökande, så blir det en liten 125:a skoter istället. Tänker mig att med full packning så ska det väl vara nog äventyrligt och obekvämt att toura med en liten skoter också.

Med lite omvägar, tre dagar och 225 mil, så är jag tillbaka hemma från Nordkap. Konstarerar att den lilla skotern är alldeles för bekväm för långtouring. Antingen minns jag fel. eller också har jag blivit härdad med åren.

Så kan det gå när man minns fel om att det var bättre förr!

Honda 125 Innovan står vid Nordkaps riktmärke bland alla tyska och italienska hojar.


Full packning på Innovan.


www.saarela.se