Honda ANF125 Innova 2007

Varadero

 Engine: 124.9 cc 4-stroke, 1-cyl
 Power: 9,3 Bhp / 7500 RPM
 Torque: 10 Nm / 5000 RPM
 Gears: 4 gears+automatkoppling
 Lenght: 1890mm
 Width: 727mm
 Height: 1083mm
 Seatheight: 768mm
 Dryweight: 99,5kg
 Feultank: 3,7 litre

Klicka på Play-knappen för att lyssna
hur Innovan låter med Akrapovic:

    



Mer med Innovan:

150601 Innovan rör på sig
Innovan har inte körts sen maj 2012, men nu fick den sig en liten tur. Ny bensin, olja samt nytt batteri och den rullade på som om inget hänt. Kändes grymt fint att köra en sväng bl a till besiktningen. Känslan med myspysmaskin varvat med harmoni fanns kvar ännu.
Läs mer-»»


120620 Ironbut light
Ironbuttkörningen med 125:or i södra Sverige som kördes i maj har fått ett reportage i tidningarna Mc-nytt och Mc-folket. Jag körde ju ett eget rejs från Boden och hakade på en bit. Reportaget finns att läsa i MC-nytt nummer 7.12 samt i Mc-folket nummer 6.12.
Läs mer-»»


120518 Innova drivpaket
Det blev efter sista långkörningen ett måste att byta drivpaket på Innovan. Förmodligen berodde det på slarv, eller egentligen mer på grund av brist på tid. Hade ju inte tid med kedjejusteringar och kedjan hann bli alldeles för slak, vilket i sin tur ledde till att framför allt kuggarna på dreven blev som hajtänder.
Läs mer-»»


120513 Innova på rull
Planera och grubbla över turer tillhör väl inte mina starkaste sidor och så blev det nu också. Nere i södra Sverige körde Iron Butt Assocoation en iron butt med 125:or. Dom hade gjort en tur som gick i en åtta och skulle passera Borlänge som nordligaste punkt. För min del blev det på fredag ett snabbeslut att göra ett eget rejs, ansluta mig i Tystberga strax norr om Nyköping och sen hoppa av i Borlänge för vidare färd norrut. Blev övernattning i Sundsvall på tillbakavägen och då hade Innovan varit i rull 25 timmar i sträck och skrapat ihop dryga 170 mil.
Läs mer-»»


120226 Tyskland
Värmeböljan kom till södra delen av landet. I norra Tyskland skulle det vara soligt och varmt, så när jag nu råkade sälja CBF:en till södra Sverige passade jag på att även packa in Innovan i Traficen för en tur i Tyskland. Ingen sol var där, dock så var det så pass varmt att jag följde kusten in i Danmark.
Läs mer-»»


120128 Kiel Tyskland
Från början var min förhoppning att packa Innovan bak i Traficen, köra ner till södra Sverige och därifrån sen köra Innovan till Tyskland. Vädret vände och det blev bara kallare och kallare och det blev tillslut att jag tog in Traficen i båten från Göteborg till Kiel. Kallt i Tyskland var det också, men jag fick mig en liten tur i området med Innovan ändå.
Läs mer-»»


110926 Innovans drevlager igen
Knickknock lät det plötsligt från Innovans bakhjul den här gången. Hjullagret var ju bytt, så den här gången var det väl kedjan. Lossar kedjeskyddet och konstarerar att det är inget större fel på kedjan. Lös med kedjan, rullar bakhjulet och får fram ljudet igen jag hört tidigare. Ett hjullager igen?!! Lös med bakhjulet och det visar sig att drevlagret är trasigt igen. Förstår ganska snabbt att det är nåt som saknas och det är en distans. Den fanns inte där förra gången jag bytte lager, utan den har helt enkelt försvunnit i samband med ett tidigare däckbyte. Fick alltså förklaringen till varför Innovans hjullager pajade redan efter 1500 mil.
Läs mer-»»


110723 Innovans drevlager
Krasckrosch lät det plötsligt från Innovans bakhjul på vägen mot Luleå. I sakta mak tog jag mig sen till Luleå och kontrollerade där vad som hänt. Lagret i drevet hade gett upp. Lite märkligt att den redan nu gjorde det eftersom den har ju bara gått ca 1500 mil. Nåja, allt kan ju gå sönder, även det som är nytt. Lagren kostar ju också en del och det står heller inga beteckningar på dom. Tog dock reda på alla lagrens beteckningar i hjulen och var sen och hämtade ett SKF lager från Momentum, nästan till halva priset.
Läs mer-»»


110427 Öppet hus besiktningen
Tiderna förändras. Stationerna har mindre och mindre för varje år öppet hus för motorcyklarna. Förr var flera stationer öppna och dom kunde få hålla på och besikta till sent på kvällen. I år var det endast öppet i Luleå och bara mellan klockan 16.00 och 18.00. Innovan har nu hunnit bli fyra år gammal och behövdes då besiktas för första gången. Jag var väl en av dom sista att besikta och blev klar cirka halvsju.
Läs mer-»»


110320 Hoj-X
För femte året i rad så arrangerade SMC Hoj-x kryssningen mellan Stockhoöm och Helsingfors tur och retur. För mig var det första gången och jag hade med mig både Innovan och Zoomern uppe på däck. Nattkörning ner på torsdag kväll och sen hem på söndag morgon. Christer följde med som co-driver och hjälpte till.
Läs mer-»»


110213 Fordonsrensning
Grejjorna bara står, så dags för en rejäl garagerensning. Kanske bättre att nån ny entusiast tar vid och tar bättre hand om sakerna. Riktigt rejäl ångest, så det var bara att kliva upp klockan ett på natten och koka första pannan kaffe.
Läs mer-»»


100928 Punktering
Punktering på den förra Innovan har jag fått tidigare, nu även på den här. Funkar alldelses utmärkt att, dock lite slingrigt, att ändå fortsätta att göra en bit i väldigt sakta mak. Orginaldäcken, Dunlop TT900A, är så pass hårda att den ligger inte helt platt och fälgen rullar fortfarande på däcket. Nu fick jag punktering en bra bit borta hemifrån. Mycket mindre slingrigt när man höll ca sjuttio knyck ända hem, men det var definitivt inte bra för däcket.
Läs mer-»»


100730 Häftigt väder
Jag är ju van vid att det är just nu ljust dygnet runt här uppe. Morgon och klockan är halv åtta på morgonen. Mellan Boden och Luleå ser man att det är åskväder på gång, en rejäl sådan. Innan busvädret möter ja ett fält med mörker, kör in i den och det blir beckmörkt....riktigt beckmörkt. Det är som att köra mitt i natten på senhösten och jag blir alldeles häpen av fenomenet. Jag staanr Innovan vid vägkanten och bara glor på spektaklet. Häftigt!
Läs mer-»»


090925 Pure racing
Sista veckorna när jag kommit hem har jag försökt på asfalten lära mig att slajda in på gården med Innovan. Rullen i botten och på med full bakbroms. Blir en tio meter långt svart spår i asfalten och avslutas med uppställ in på gården. Nu haft klockrena uppställ ett par dagar i rad och det är en häftig känsla när man prickar in allt rätt.
Läs mer-»»


090814 Innovan bänkad
Innovan är nu också bänkad på en dynojetbänk. 8,05 hästkrafter uppmättes på bakhjulet. Bakhjulets effekt är den verkliga effekten och normalt får man räkna att på en kedjedriven maskin försvinner ca 8% från vevaxeln innan hästkrafterna hamnar på backen.
Läs mer-»»


090806 Motorhistorikernas tvåhjulsgrupp
Norrlands motorhistorikernas tvåhjulsgrupp brukar träffas på Floras Kulle i Luleå lite då och då. Kikade förbi där med Innovan. Tyvärr är inte uppslutningen speciellt stor, åtminstone den dagen. Slutade iallafall med att jag hakade på dom och körde en repa till Avans cafe.
Läs mer-»»


090704 Innovans kedja
Innovan har nu passerat tusen mil och kedjan är totalt kronslut. En 420 kedja utan o-ringar håller inte mycket längre. Det försämras ganska fort i slutet bör nog egentligen bytas lite tidigare än så, åtminstone om man kör hårt med kärran.
Läs mer-»»


090628 Midnattssolsträffen
Det blåser positiva vibbar för Midnattssolsträffen i Gällivare. Jag har varit med på tiden när deltagarantalet var tolvtrettonhundra pers på träffen Jag har också varit med när antalet varit endast dryga trettio pers. Nu blev det rekord i sk modern tid, dvs hela 282 inbetalande hittade dit.
Läs mer-»»


081102 Bränna däck
Allting går, även med en liten Innova 125. Nytt däck väntar, så det är lika bra att ta ut det sista av däcket innan byte. Halkan gjorde att framdäcket gled på isen och jag var tvungen att ta ett staket till hjälp.
Läs mer-»»


080810 Touring Norge
Egentligen var det nästan slantsingling om man skulle med vanlig hoj eller med Innova 125:an till Norge på en tur. Nu hade ju Innovan knappt fått rulla i sommar, så valet var ändå inte så svårt i allafall. Lugn och harmoni på två hjul i några dagar, det är vad Innovan ger mig i feedback på dessa turer.
Läs mer-»»


070624 Med Innovan till Norge
Funderat "varför stannade jag inte när jag var där"?!? Förra året passerade jag Stekenjokk när jag var på väg hem från Norge. Efteråt har jag funderat varför jag inte stannade till och tittade runt där. Nu var det dags att göra det och den här gången tog jag mig dit på Innovan. Efter Stekenjokk, in i Norge via Stora Blåsjön och sen norrut efter E6:an upp till Storjord, där man svänger av hemåt efter Silvervägen.
Läs mer-»»


070616 Bikecity bikemeet
Dagsbesökte Bikecitys träff på Fårön i Piteå. En träff som har alla förutsättningar att lyckas, men folk verkar ändå inte komma dit. Totalt kanske knappt hundra inskrivna just vid tillfället jag besökte dom på lördag eftermiddag.
Läs mer-»»


070330 Akrapovic
Lite krångligt att få dit en Akrasystemet på Innovan. Svetsfogarna blev inte snygga, men alltid går det att snygga till dom i efterhand. Grymt ljud! Om det blev någon effektökning med den, vet jag inte ännu.
Läs mer-»»


070323 Innova insprutare
Bråttom bråttom blev det helt plötsligt. Dom Innova som kom till Sverige med första leveransen började ta slut. Fick i allafall chansen att välja mellan en orange/röd samt en svart/titan. Den orange/röda var helt klart den snyggare kulören, men jag valde en svart/titan i allafall. Tror att den kulören vinner i längden. Några detaljer är förändrade på den nya, en del till det bättre och en del till det sämre.
Läs mer-»»



www.saarela.se