Vinterkörning
Under åren har man väl lärt sig lite grann om vinterkörning. Oftast genom att testa och prova sig fram på olika sätt. Ibland har funderingarna lyckats och ibland har funderingarna utfallit i mindre lyckade resultat. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter som jag lärt mig under årens gång. Kontakta mig gärna om du har frågor eller bara annars vill diskutera vinterkörning. Dela gärna med dig av dina erfarenheter till mig om detta enimenta ämne.




Suzuki TS 250
Läs mer -»»

Honda SLR 650
Läs mer -»»

Honda XL 1000V
Läs mer -»»

Honda XL 1000VA
Läs mer -»»


Honda XL 700VA
Läs mer -»»

Honda CBR 600F
Läs mer -»»

Yamaha YZF-R1
Läs mer -»»
 




Värmehandtag:Klistermodellen, billigaste och hållbaraste varianten. Handtagen tas bort med tryckluft eller såpvatten. Tejpa med eltejp på v.sida några varv innan elementet klistras på(annars tar styret all värme). Elen drar jag från halvlyset. Krympslang på elkablarna blir snyggt.
Finns ett antal varianter på vad för element man bör använda, hur dom monteras osv osv. Montering värmehandtag -»»


Vindskydd: Värmehandtagen räcker gott om man håller sig till skoterspår och dylikt. Ska man däremot köra mycket på landsväg så räcker dom inte riktigt till.
Monterade ett par vindskydd ämnade för snöskoter över handtagen. Funkar utmärkt, varmt och skönt för händerna, speciellt när värmehandtagen är på.




Vindruta: En liten ruta är ett måste när man ligger på landsvägen. På SLR:en monterades en hemmagjord ruta som tar bort den värsta vinden från kroppen.





Däck: Finns massor av olika slags dubb att välja på för landsvägskörning: bildubb, lastbilsdubb, rallydubb, endurodubb, mm. Desutom finns det sen en massa val att göra när man ska välja längden på utsticken. Det beror mycket på vilket underlag och hoj man kör med vid landsvägskörning, men oftast gäller så korta dubb som möjligt.
På TS 250 är det monterat:
Fram: Lätt lastbilsdubbad offroad däck. För komfortens skull dubbad bara på sidorna.
Bak: Lätt lastbilsdubbad crossdäck, dubbning som ger plats för kompletteringsdubbning.


På SLR:en är det monterat:
Fram: Offroad däck Metzeler Karoo 2 110/80-19. 172 st lastbilsdubb.

Bak: Cross däck Cheng Shin 4,60-17. 184 st endurodubb ca 4,5-5mm utstick.


På Varaderon är det monterat:
Fram: Crossdäck från Vietnam, 110/90-19. Ca 190 rallydubb med 4 mm utstick.

Bak: Cross däck Cheng Shin 5,30-17. Fulldubbat, ca 270 st rallydubb med 4,5 mm utstick.


På Varaderon är det också monterat:
Fram: Metzeler Karoo 2 offroaddäck, 110/90-19. 192 st lastbilsdubb.


Bak: Metzeler Karoo offroaddäck, 150/70-17. Fulldubbat med 306 lastbilsdubb och ingen plats för kompletteringsdubb.


På Transalpen är det monterat:
Fram: Metzeler Karoo 2 offroaddäck, 110/90-19. 216 st lastbilsdubb.


Bak: Pirelli MT21 rallycrossdäck, 120/90-17. Dubbat med 234 lastbilsdubb.


På CBR 600:an är det monterat:
Fram: Cheng Shin crossdäck 4,60-17. 185 korta endurodubb. Dubblängd 19mm, utstick 3-4mm


Bak: Cheng Shin crossdäck, 5,30-17. ca 270 st rallydubb med ca 4,5 mm utstick.




Kraschbåge: Är vinterhojen en tung och hög offroad, så är det lätt hänt att man slinter med fötterna när man stannar. Speciellt vid trafikljus där bilar med varma däck stannat till kan det vara väldigt halt.
På Varaderon är det monterat en kraschbåge från Givi.




Framskärm: Framskärmen på en hoj som har en lågt monterad skärm blir alltid för låg om man monterar längre dubb och crossdäck.
Det finns en uppsjö av plastskärmar i olika kulörer från crosshojar. Lämpligast är en framskärm från en 80 kubiks cross.
På Varaderon sitter det en bakvänd större framskärm från en Honda CRF 450.


Elvisir: Imfritt dubbelvisir visade sig bilda is mellan visiren. Därför försökte jag mig på att tillverka ett eget elvisir till hjälmen. Ståltråd och lite el igenom (läs kortslutning).
Elvisiret funkade väl sådär så länge man stod still, men glömde bort att fartvinden kylde ner den för mycket.
Torde dock fungera om man monterar trådarna på ett dubbelvisir istället.
Finns inte så mycket att välja på om man vill ha ett elvisir till hjälmen. Hittade i allafall en HJC hjälm med ett elvisir som tillbehör.


Kalldrag: I och med att visiret har en stor glipa mellan visir och hjälm, så vill det blåsa in kallluft in i hjälmen. Det har jag löst genom att montera en skinnbit i listen på hjälmen. Den skyddar mot blåst in i hjälmen samt ger även vindskydd för halsen.
Förutsätter då att visiret är eluppvärmt, annars blir det imma.
Hjälmvärme: När kylan börjar krypa ner till en minus trttio grader, så vill det på längre turer bli lite kyligt om ansiktet i fartvinden. Monterat in en handtagsvärmare i hjälmen, längst fram vid hakpartiet, strax under visiret.


Kontaktlinser: Har man glasögon så har man ju ingen nytta av elvisiret. Engångs kontaktlinser är ett altarnativet. Behöver inte bli heller så dyrt, speciellt om man kör bara helger.
Det ska finnas glasögon som behandlats mot imma, Hoya Aquacoat. Kostar ca 200-300 kr/glas. Om det funkar vet jag inte.


Kläder: Fodrad Goretex funkar bäst. Samma ställ använder jag på sommaren. Under byxorna har jag bara långkalsonger. På överkroppen klär jag mig med principen "många lager". Oftast klär jag mig följande under jackan, t-shirt, tunn polotröja samt en collegetröja. På det sen en halskrage modell haklapp som ger bra vindskydd för hals och överkropp.


Fötter: Fötterna ligger ju oftast i direkt fartvind. Skoterskor med löstagbart foder. En storlek större än vad man normalt har. Det ska finnas plats för extra strumpor samt att det fortfarande ska kunna gå att röra på fötterna.
Eftersom jag är frusen av mig så räcker inte skoterskorna till för att hålla kylan borta, speciellt på längre turer. Ett par 15 watts värmehandtag som jag monterat längst fram på tåspetsen i skoterskorna håller fötterna garanterat varma.
Montering fotvärmare -»»


Motor: Eftersom jag har motorcykeln i varmgarage, så kör jag min fyrtaktare med delsyntetisk olja. Däremot om man kör ofta i extrem kyla eller framför allt, om man har hojen garagerad ute, så bör man ha i en mer lättflytande helsyntetisk olja.
Eld i någon form är väl det vanligaste sättet att värma upp en motor om man inte har tillgång till varken varmgarage eller el för att sätta en kupevärmare under motorn. Brännare från en tranglia som passar in i ett rör torde avge värme nog för att värma upp oljan i sumpen.


www.saarela.se